Wielkanocne błyskotki

Wielkanocne błyskotki

Tak jak Boże Narodzenie obwieszcza nam pełnię zimy, tak dla mnie, Święta Wielkiej Nocy to początek czegoś nowego, nowego życia, rozwoju – wiosny! Przepraszam, nie będę się roztkliwiać o kwestie religijne. Tak naprawdę, dla każdego z nas, wierzącego lub nie, te święta to specyficzny czas. Ale, skoro są święta – to i okazja do nowych błyskotek.

I o tym nie należy zapominać! Jedni z największych graczy na polskim rynku złotniczym mają w zanadrzu świąteczne propozycje. Ja jednak chcę Ci pokazać biżuteryjne okazy stricte związane z wielkanocnym czasem.

Baranek

Muszę przyznać, że owca, a właściwie baran rzadko kiedy pojawia się w biżuterii. Niemniej jednak, znalazłam dwa, ciekawe przykłady baranka, który można połączyć z wielkanocnym świętowaniem.

Baranek Paschalny | Skacząca Owca, Line Vautrin (1913-97) – zbiory z Musée des Arts Décoratifs

Na zdjęciu powyżej widzisz baranka paschalnego z XVI (!) wieku. Stworzony jest ze złota, emalii i przede wszystkim – pereł barokowych.

Owce, podobnie jak bydło, mogą być reprezentowane w bardzo różnych formach. Różne znaczenia i formy są odczytywane z postaci baranka. Z jednej strony jest symbol siły, witalność i żądzę seksualną; z drugiej strony jagnię i owca to symbole czystości i niewinności. Baranek Nowego Testamentu jest odniesieniem do Jezusa Chrystusa, Baranka Bożego, który ofiarował się jako ofiara dla odpokutowania ludzkiego grzechu. Baranek paschalny przypomina nam także starotestamentową historię o baranie ofiarowanym przez Abrahama zamiast jego syna Izaaka. W przedstawionym powyżej XVI-wiecznym wisiorku nasz baranek znajduje się na kopii Pisma Świętego. Jest sztandarem wiary chrześcijańskiej.

Drugi baranek, a właściwie naszyjnik z barankami to nieoczywiste podejście do tego zwierzątka. Francuzka, Line Vautrin była niekonwencjonalnym artystą. Vautrin podeszła do swojego rzemiosła w wyjątkowy sposób, który był zarówno dowcipny, jak i zabawny. Ten naszyjnik w złoconym brązie jest zobrazowaniem czułym i ironicznym dziecięcej gry (skok prze plecy – ang. “jump-sheep”). Odnosi się także do odwiecznej techniki liczenia owiec w celu zasypiania. Nieformalne i komiczne znaczenie w biżuterii Vautrina wprowadza nutę zabawy w biżuterię.

Jajka Faberge

O jajkach Faberge napisano wiele. Wykonywane były na zamówienie cara Rosji, jako prezent wielkanocny. Były wykonywane ze złota, srebra, kamieni szlachetnych, kości słoniowej. Nie brakowało też masy perłowej i emalii. Każde jajko zawierało w sobie niespodziankę, która była tajemnicą do momentu otworzenia prezentu. Po śmierci cara Aleksandra III jego syn, Mikołaj II, kontynuował tradycję zamawiania jajek na Wielkanoc. Mikołaj II zamawiał dwa, jedno dla swojej żony, Aleksandry i jedno dla matki, Marii Fiodorowny. Do wybuchu rewolucji (1917) wykonano 54 jaja carskie.

Poniżej wybrałam 8 jajek, które przykuły moją uwagę. Część z nich zaginęła, część zachowała się do tej pory.

1 . Jajko kaukaskie. Jajko zawiera wewnątrz miniatury z Kaukazu, gdzie mieszkał syn cesarzowej  – Wielki Książę Georgij Aleksandrowicz. Jajko należało do Marii Fiodorowny.

2 . Na podstawce ze srebra pozłacanego stoi przezroczyste jajko. Połowy jajka są wycięte z górskiego kryształu. Na obu połówkach widnieje grawer – monogram Marii Fiodorowny i rok 1908. Wewnątrz jajka, na złotym drzewie ,pośród gałęzi pokrytych emalią i kamieniami siedzi złoty paw, także ozdobiony emaliami. Niespodzianką jest sam paw. Można go zdjąć z gałęzi. Jest mechaniczny: po uruchomieniu wiercił głową i pokazuje ogon. Prace nad samym pawiem trwały około 3 lat.

3 . Złota powierzchnia jajka pokryta jest emalią koloru mleka. Dzieli ją 12 pasków z pereł, które są dekorowane  kokardami, koszykami z kwiatami. Na obu końcach jajka umieszczono dwa płaskie diamenty. Pod nimi znajdował się monogram i rok pracy, które później jednak usunięto. Jaką niespodziankę zawierało to jajko? Po otwarciu prezentowało zamiejscową rezydencję Marii Fiodorowny  – Pałac w Gatczinie.

4 . Jajko – zegarek. Jedno z najwyższych jajek, wykonane na wzór zegarków z epoki Ludwika XVI. Na górze jajka znajduje się bukiet onyksowych lilii. Bukiet lilii wyrasta z wianka złotych róż. Symbolicznie wykorzystano język kwiatów: róże to miłość, lilie – czystość i niewinność. Niespodzianka jajka została zgubiona. Według zdjęć, niespodzianką z wewnątrz jajka była zawieszka z rubinów z różą z diamentów. Należało do Marii Fiodorowny.

5 . Jedno z piękniejszych, moim zdaniem, jajek. Jajko w kratkę z różami. Jubiler – Henryk Wigstrem. Niespodzianka została zgubiona, ale uważa się, że to był medalion z portretem syna Aleksieja. Jajko należało do Aleksandry.

6 . Jajko z konwaliami. Wysuwane do góry 3 medaliony z portretami Imperatora i dwóch starszych córek — Olgi i Tatiany. Jubiler Michaił Perchin. Styl modern. Wokół konwalie z pereł. Uważa się, że to było ulubione jajko cesarzowej Aleksandry.

7 . Pierwsze jajko, które zostało podarowane Aleksandrze. Niespodzianka – żółta róża, jako pamiątka, wspomnienie miasta Darmstadt, z którego Aleksandra pochodziła. Miasto to było też znane z kwiatów. Wewnątrz żółtej róży była umieszczona korona, wewnątrz której była zawieszka. Niespodzianka została zagubiona.

8 . Jajko, które po rewolucji zaginęło. W oryginale karetę – jajko, zgodnie z opisem mienia carskiego, ciągnął za sobą anioł, ale w kopii tego jajka są jelenie. Zachowało się tylko jedno zdjęcie tego jajka, które jest zasłonięte innym. Wewnątrz jajka była niespodzianka – złoty zegarek, projekt którego dotychczas nie jest znany. Należało do Marii Fiodorowny.

Alma Phil Crystal

Na szczególną uwagę zasługują jajka, zaprojektowane przez Almę Phil Crystal. Dopiero w 1980 roku, na podstawie notatek, okazało się, że zaprojektowała dwa jajka!

Kim była ta kobieta? Urodziła się w Moskwie. Po śmierci swojego, ojca, który był głównym złotnikiem w pracowni Faberge, wyjechała do Sankt Petersburga z matką. Tam, po paru latach życia, jej ojciec chrzestny, który pracował u Faberge (!)  zobaczył jej rysunki. Ściągnął ją do pracowni, gdzie miała zajmować się rysunkami nowych projektów.

Podczas rosyjskiej rewolucji, Oswald K. Junson, młody pracownik z Faberge wykradł dwa zeszyty notatek i rysunków Almy. Wywiózł je do Londynu, gdzie sprzedał je do pracowni Wartski. Dzięki temu można było rozpoznać autora dwóch jajek. O jakich jajkach mowa?

Pierwsze to zimowe jajko, z roku 1913. Zbudowane jest ze kwarcu. Zewnętrzna część jaja przypomina ślady mrozu na szybie i kryształy lodu. Uformowane jest na przezroczystym szkle. Jajko jest wysadzany 1 660 diamentami. Wykonane jest, jak już wcześniej pisałam, z kwarcu, platyny i ortoklazy. Niespodzianką tego jajka jest miniaturowy koszyk wysadzany jest 1,378 brylantami. Wykonany jest z platyny i złota. Kwiaty wykonane są z białego kwarcu, a liście z demantoidu. Kwiaty leżą w złotym mchu.

Kolejne jajko, gdzie jest wkład Almy, to jajko wykonane dla Nobla, zwane lodowym jajkiem.  Jajko określane też jako jajko z płatka śniegu. Wykonane dla szwedzko-rosyjskiego barona naftowego i przemysłowca Emanuela Nobla w latach 1913-14). Jako niespodzianka jajka był zegarek. To jedno z nielicznych jajek, które nie jest uważane za ‘cesarskie’ jajo. Nie zostało nikomu podarowane przez cara.

Które jajko spodobało Ci się najbardziej? Daj znać w komentarzu!

 

Życzę Ci, na ten nadchodzący świąteczny czas dużo zdrowia i radości z każdej chwili spędzonej z bliskimi.